
Betongtavlen 2023 tildeles Nydalsbrua
Nydalsbrua er et nytt landemerke i Trondheim, og vil være til stor nytte for trafikanter av alle slag. Brua gir en bedre forbindelse over Nidelva og binder sammen de østre og vestre bydelene mer effektivt.
Plasseringen er i seg selv svært krevende og gjør konstruksjonen kompleks der den er klemt mellom elv, veier, fjellskrent og jernbane. Her har det blitt lagt ned mye arbeid for å gjøre tilpasningen så god som mulig og ivareta alle trafikale behov.
Brua er en ett-tårns skråstag-/extradosed bru. Tårnet i betong heller innover mot Byåsen og strekker kablene over brukassa og ut over Nidelva. Rundkjøringen mellom tårnet og bruspennet har åpning mot veien under, noe som gir ekstra lysinnslipp. Gang- og sykkelvegen som går langs elva har fått en nødvendig oppgradering, og derfra ser man også mye av kompleksiteten i konstruksjonen.
Det er lagt ned et betydelig arbeid i utforming og prosjektering av de ulike elementene i konstruksjonen for å ivareta alle funksjonene som brua skal løse. Under brukassen er det skråstilt bæring hvor man tydelig ser resultatet av at komplisert geometri gir svært utfordrende forskalingsarbeid – som er blitt løst med godt håndverk. Dette er kombinert med en optimalisering av materialbruken, noe som også reduserer klimagassutslippene.
Brukassen er bygd med forskalingsvogn, og er utført i høyfast lettbetong. Bruken av lettbetong har spart vekt i brua og forenklet dimensjoneringen. Konstruksjonen kategoriseres som extradosed, som altså er en hybrid mellom skråkabel og spennarmert bjelkebru, en type hybrid konstruksjon som ikke er så vanlig, men som gir konstruksjonsmuligheter som var avgjørende her. Tårnhøyden kunne gjøres lavere enn en skråkabelbru, og brukassen ble slankere enn en spennarmert bjelkebru. Dette er ingeniørkunst!
Konstruksjonen krever mange justeringer av skråkablene for å sørge for at belastninger som brua skal ta opp blir riktig fordelt.
Prosjektet er særdeles godt gjennomtenkt og gjennomført. Kvaliteten på betongarbeidene er høy hele veien.
Foto: Norsk Betongforening

Prosjektdeltakere:
- Byggherre: Statens Vegvesen
- Arkitekt: Plan arkitekter
- Rådgivende ingeniør: Aas-Jakobsen
- Entreprenør: Skanska Norge
- Betongleverandør: Unicon.
Betongtavlen deles ut av Norsk Betongforening og Norske Arkitekters Landsforbund og er en utmerkelse som gis til byggverk i Norge hvor betong er anvendt på en miljømessig, estetisk og teknisk fremragende måte.
Jury 2023:
- Juryleder – Vetle Houg, Heidelberg Materials (NB oppnevnt)
- Stine Smiseth, Skanska Norge AS (NB oppnevnt)
- Ådne Trodahl, Trodahl Arkitekter AS (NAL oppnevnt)
- Inger Anne Landsem, Per Knudsen Arkitektkontor AS (NAL oppnevnt)
- Solveig Sandnes, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (NB oppnevnt)